Dr. Maszlee Malik
Mantan Menteri Pendidikan Malaysia | Pengerusi IAIS

Penubuhan Badan Penyelaras TVET Negara Sebagai Langkah Pertama Reformasi TVET Secara Besar-besaran

Apa yang akan kita hadapi pada hari ini, berbeza dengan apa yang akan anak-anak kita akan hadapi esok hari. Masa depan anak muda misalnya, menjadi suatu relung yang sangat sukar diduga.

Revolusi digital, gelombang artificial intelligence, dominasi automasi dan teknologi-teknologi lain yang pesat berkembang telah memaksa kita untuk tidak berdiam diri.

Kita akui, untuk melonjakkan TVET negara, kita tidak boleh bergerak secara silo. TVET harus relevan, future-driven, harus padan dengan kehendak industri.

Visi kita jelas, kita mahu menjadikan bidang TVET sebagai pilihan utama bukan lagi pilihan alternatif.

Kita juga mahu TVET negara dilihat sebagi suatu entiti tunggal yang besar dan seragam, tidak terpecah-pecah dan sekali gus berkongsi suatu sistem yang kuat dan menyeluruh.

Sebagai merealisasikan visi besar kita ini, kita telah menubuhkan Badan Penyelaras TVET Negara yang sekali gus menyatukan TVET di bawah satu bumbung dan sistem tunggal yang lebih berdaya saing.

Badan ini akan menyelaras semua sistem TVET dan memperbaikinya secara menyeluruh. Apa yang perlu diperbaiki dan apa yang perlu ditambah semuanya akan diteliti secara serius.

Saya percaya, Badan Penyelaras TVET Negara akan menjadi entiti tunggal yang membolehkan kita bergerak ke depan dengan lebih strategik dan teratur.

Leave a Reply

Dr. Maszlee Malik adalah mantan Menteri Pendidikan Malaysia dan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan.

Hakcipta Terpelihara © Dr. Maszlee Malik.

Laman web oleh Grocern.