Dr. Maszlee Malik
Mantan Menteri Pendidikan Malaysia | Pengerusi IAIS

Hari Akademia Tingkat Martabat Ahli Akademik Negara

Mesyuarat Jemaah Menteri pada 18 September 2019 telah bersetuju dengan cadangan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk mengiktiraf tarikh 5 Oktober pada setiap tahun sebagai Hari Akademia.

Ini merupakan sebahagian daripada usaha berterusan KPM dalam menghargai jasa dan sumbangan seluruh kakitangan akademik di pelbagai peringkat pengajian lepasan sekolah merangkumi Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA), Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS), Institut Pendidikan Guru (IPG), Politeknik, Kolej Komuniti, Kolej Matrikulasi serta Institut Latihan dan Kemahiran (ILK) dalam bidang Technical and Vocational Education and Training (TVET).

Secara umumnya, tarikh 5 Oktober ini dipilih berasaskan kepada sambutan Hari Guru Sedunia.

Bagi menyemarakkan lagi sambutan ini, KPM telah memutuskan untuk bulan Oktober diperkenalkan sebagai Bulan Akademia dengan pelbagai program wacana dan intelektual bakal diperhebatkan sepanjang bulan berkenaan.

Kemuncak kepada sambutan Hari Akademia ini ialah penganjuran Anugerah Akademik Negara (AAN) yang merupakan anugerah tertinggi dalam menghargai peranan dan sumbangan penting kakitangan akademik di negara kita.

KPM komited dalam mewujudkan ekosistem pendidikan tinggi yang berkualiti hebat dan sentiasa berusaha gigih ke arah melahirkan ahli akademik bertaraf dunia.

YB Dr. Maszlee bin Malik
Menteri Pendidikan Malaysia

Leave a Reply

Dr. Maszlee Malik adalah mantan Menteri Pendidikan Malaysia dan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan.

Hakcipta Terpelihara © Dr. Maszlee Malik.

Laman web oleh Grocern.