Dr. Maszlee Malik
Mantan Menteri Pendidikan Malaysia | Pengerusi IAIS

Ada Apa Dengan PEJUANG?

“Life’s not about how you can hit… it’s about how hard you can get hit, and still keep moving forward.” Rocky Balboa

Frasa seperti ‘parti ayah dan anak‘, ‘parti pecundang‘, ‘pecahan parti dari parti yang sudah berpecah‘, ‘parti lelaki Melayu yang berumur‘, ‘satu lagi parti orang Melayu yang lain’, atau ‘Pejuwang‘; digunakan untuk mengejek parti baru ini, yang belum disahkan pendaftarannya, diasaskan (sekali lagi) oleh Perdana Menteri Malaysia dua kali iaitu Tun Dr Mahathir Muhammad (TDM).

Setelah percubaannya gagal untuk membawa parti Melayu alternatif melalui penubuhan Bersatu pada tahun 2016 (untuk menggantikan UMNO yang ‘rosak hingga ke dalamnya’), TDM menjadi tajuk utama sekali lagi dengan pengumuman penubuhan parti baru – kali ini sebagai alternatif kepada kedua-duanya UMNO termasuk Bersatu.

Bagi TDM, Bersatu telah dirampas oleh PM semasa, Tan Sri Muhyidin: ‘Kerajaan Pintu Belakang’ yang merupakan hasil dari Langkah Sheraton yang terkenal. Kerajaan ini, yang terkenal dengan frasa ‘Scheme of Things’ selamanya akan menghantui orang Melayu dan Malaysia dalam perangkap politik wang dan pemerintahan yang tidak telus.

TDM percaya bahawa mesti ada usaha untuk menghentikan amalan politik wang yang tidak sihat – suatu amalan yang sepatutnya memenuhi tujuannya ketika PH berkuasa dan mengalahkan UMNO/BN. Namun, impian itu hancur melalui Langkah Sheraton.

Langkah Sheraton itu membuka semula jalan untuk budaya politik kembali kepada cara lama yang buruk. Bersatu akhirnya kembali kepada DNA UMNO dan asal usulnya. Akibatnya, ia menjadi UMNO sekali lagi kecuali namanya sahaja berlainan. Kerajaan ini juga menyaksikan TS Muhyidin dalam keadaan sederhana dan berpelukan, sekali lagi, bersama-sama Najib dan sekutunya UMNO.

Namun persoalan adalah, bagaimana TDM akan memastikan bahawa parti baru (yang masih tidak didaftarkan) ini tidak mengulangi kesilapan UMNO dan terutama parti Bersatu?

Bahkan sekiranya ada penganalisis politik yang ingin membedah kegagalan besar Bersatu, mereka akan mendapati bahawa terdapat beberapa sebab utama yang menyebabkannya berpatah arang dan kembali ke akar UMNOnya

Punca utama penubuhan Bersatu, walau kemudiannya ia terlepas dari komitmen terhadap mottonya sendiri iaitu, Bersatu, Beramanah dan Berintegriti, adalah bahawa ia masih berdasarkan dogma UMNO: ‘pemusatan kuasa’ oleh sebahagian elit Melayu untuk politik. Secara semula jadi ia menyaksikan sebahagian pemimpin UMNO dikitar semula yang walaupun  pada awalnya mereka tidak bersetuju dengan Najib, tetapi masih mempunyai semangat elit dan kemahuan politik yang sama.

Sebilangan besar Ketua Bahagian dan ahli perniagaan oportunis dalam Bersatu kemudian menyibukkan diri dengan usaha untuk ‘peruntukan’ diberikan kepada bahagian, dan kontrak yang akan diberikan oleh Bersatu untuk ‘memperkuat’ parti dan akar umbi . Menurut mereka, tanpa dana, akar umbi, dan terutama Ketua Bahagian, akan mati. Kisah ini tidak jauh berbeza dengan yang diceritakan semasa zaman UMNO.

Selain itu, struktur organisasi Bersatu yang jelas ditunjukkan dalam perlembagaannya juga sebenarnya mencerminkan struktur UMNO. Kuasa kebanyakannya berpusat di kalangan Ketua Bahagian. Ketua Bahagian pula akan memilih pemimpin pusat. Politik golongan elit terus berkembang subur dalam Bersatu, ketika ironinya ia adalah parti yang sama diharapkan dapat menggantikan UMNO. Ini tentu saja datang dengan politik wang yang kemudiannya merosakkan politik orang Melayu. Memburukkan lagi keadaan, kebanyakan Ketua Bahagian dan pimpinan pusat Bersatu adalah bekas ahli UMNO.

Dengan resipi ini, kembalinya Bersatu ke zaman lama UMNO tidak dapat dielakkan. Ini dibuktikan oleh para pemimpin Bersatu yang kembali kepada cara lama UMNO mereka dalam apa yang sekarang dikenali sebagai Perikatan Nasional, dan kemudian di Muafakat Nasional.

Apa yang mesti dilakukan oleh Pejuang untuk mengelakkan kegagalan ini tidak berulang? Apa yang mesti dilakukan oleh TDM, bersama-sama dengan pengasas parti ini  untuk menentukan jalan yang tepat untuk parti baru ini? Apakah pelan rancangan untuk memastikan bahawa Pejuang TIDAK akan menjadi UMNO 3.0, atau Bersatu 2.0?

Pertama, Pejuang harus membuat perubahan paradigma radikal dalam politik Melayu. Politik berasaskan naungan bekas elit, yang lama diamalkan oleh UMNO (dan kemudian diteruskan oleh Bersatu) harus diganti dengan ‘politik berasaskan perkhidmatan’, atau ‘politik berdasarkan akitivisme’.

Paradigma baru ini mesti menjelaskan kepada orang-orang Melayu (kerana Pejuang adalah parti yang berpusatkan orang-orang Melayu untuk menolong orang-orang Melayu) bahawa politik bukanlah ruang bagi mereka untuk membuat kekayaan melainkan, ia adalah tempat bagi mereka untuk berkhidmat rakyat, sama ada mereka berada dalam struktur kuasa atau tidak.

Selama lebih dari enam puluh tahun, orang Melayu telah lama terbiasa dengan politik UMNO yang berasaskan kuasa elit. Mentaliti ini sekali lagi muncul, terima kasih kepada Muhyidin. Oleh itu, jiwa politik orang Melayu kembali ke tahap di mana mereka mesti bergantung kepada mereka yang berkuasa dan mempunyai kuasa.

Selanjutnya, mereka yang berkuasa, pada gilirannya, percaya bahawa mereka adalah tuan orang yang kini harus bergantung kepada mereka untuk berkembang maju. Gagasan bahawa politik adalah cara bagi wakil politik untuk memperjuangkan kesejahteraan dan kepentingan rakyat tidak ada dalam paradigma ini. Perasaan bahawa ahli politik adalah pelayan yang harus melayani rakyat tidak ada.

Ini secara semula jadi telah menimbulkan keangkuhan yang kita lihat pada pemimpin-pemimpin UMNO, Bersatu, dan akhir-akhir ini di dalam pemimpin PAS. Elitisme dan kekuasaan terhadap rakyat telah membutakan mereka dari konsep Islam pemimpin sebagai hamba rakyat.

Inilah jurang yang harus diisi oleh Pejuang. Sekiranya Pejuang terus memupuk politik naungan orang Melayu elit, ia akan menutup nasibnya sendiri dan membuka jalan kepada kegagalan.

Tetapi bagaimana Pejuang mahu menjadikan  ‘politik khidmat’ dan ‘politik aktivisme’ ini sebagai nilai utamanya?

Pejuang harus terdiri daripada wakil Melayu dari semua segmen, iaitu perwakilan yang merangkumi spektrum sosio-ekonomi dan lebih besar dari politik parti kecil. Mengitar semula wajah bekas UMNO dan Bersatu bukanlah jawapannya dan tidak akan membawa Pejuang ke mana-mana. Pejuang tidak boleh mengulangi kesalahan UMNO dan Bersatu.

Pejuang must be represented by Malay NGO leaders, activists, influencers, intellects, corporate leaders, small business representatives, professionals, educators, artists, sportsmen, unionists, workers activists and go beyond the old political status quo. Leaders elected must be those who are already working for the people even without the party. Their involvement in the party must not be for personal interest or positions. Their participation must be driven by the urge to strengthen their activism and to further their ideals.

They must NOT come to the party with the quest for personal benefit; they should join the party in order to enhance and strengthen the party with what they are already currently doing. These are people who will lose nothing without the party, but who will continue to contribute meaningfully by their affiliation to the party.

Pejuang mesti diwakili oleh pemimpin NGO Melayu, aktivis, influencer, intelek, pemimpin korporat, wakil perniagaan kecil, profesional, pendidik, seniman, ahli sukan, ahli kesatuan pekerja serta aktivis buruh yang melampaui status quo politik lama. Pemimpin yang dipilih mestilah mereka yang sudah bekerja untuk rakyat walaupun tanpa parti. Penglibatan mereka dalam parti mestilah bukan untuk kepentingan peribadi atau jawatan.

Penyertaan mereka mesti didorong oleh desakan untuk memperkuat aktivisme mereka serta untuk memajukan cita-cita mereka. Mereka TIDAK boleh menyertai Pejuang untuk mencari keuntungan peribadi; mereka harus menyertai Pejuang untuk meningkatkan dan memperkukuhkan parti dengan apa yang mereka lakukan sekarang. Mereka adalah orang-orang yang tidak akan kehilangan apa-apa tanpa parti, tetapi akan terus menyumbang secara bermakna melalui hubungan mereka dengan parti.

Persoalannya sekarang, adakah semua ini boleh dilakukan?

Untuk itu, saya dengan berani mengatakan, “Ya!

Politik Melayu sangat memerlukan perubahan paradigma yang radikal, dan ianya harus dimulakan. Pejuang adalah peluang terbaik  untuk perubahan tersebut dilancarkan.

Daripada merengek dan merintih tentang ketidakpuasan atau kekecewaan mereka terhadap ahli politik, orang Melayu harus bertindak atas kesedaran bahawa waktunya telah tiba untuk mewujudkan perubahan yang bermakna dan berkekalan dengan menjadi anggota dan pemimpin Pejuang. Inilah masanya untuk memikul tanggungjawab untuk masa depan yang baru.

Politik Melayu sangat memerlukan perubahan positif yang akan mempengaruhi keseluruhan landskap politik negara. Sekiranya Perikatan Nasional terus membentuk politik Melayu, bangsa ini akan terus hidup dengan politik wang, rasuah dan kleptokrasi.

Pejuang mesti memberi nafas segar kepada politik Melayu dengan pendekatan baru yang inovatif.

Pejuang juga harus meletakkan dirinya sebagai parti aktivis. Ia mesti menjadi pihak yang berkeras untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukan sebaliknya. Pejuang harus melepaskan diri daripada golongan elit yang menganggap diri mereka sebagai orang yang lebih tinggi daripada rakyat. Pejuang juga tidak boleh terdiri dari orang-orang yang menjadikan alasan politik untuk menjarah wang rakyat melalui kedudukan dan kontrak-kontrak Kerajaan.

Sebaliknya, ia mesti terdiri daripada mereka yang sudah berkhidmat untuk rakyat, terutama mereka yang telah terbukti mampu menolong orang Melayu dalam apa juga kemampuan mereka. Pejuang mesti sangat selektif dalam menerima mereka yang akan memimpin parti, terutama mereka yang akan terlibat pada peringkat awal penubuhan parti. Parti ini mesti merumuskan mekanisme khas yang akan menyekat mereka yang tidak diingini daripada bergabung dalam struktur kepemimpinannya. Pejuang mesti menggunakan proses penyaringan yang ketat untuk memastikan bahawa hanya mereka yang layak sahaja dapat mencapai peringkat kepemimpinan.

Selain itu, pemimpin Pejuang juga harus mewakili pelbagai ‘niche’ yang berbeza untuk melayani pelbagai segmen masyarakat. Wacana politik parti pula tidak boleh berputar di sekitar pemilihan parti, keinginan untuk jawatan sebagai Ketua Bahagian atau kemahuan untuk menjadi anggota Jawatankuasa Pusat. Sebaliknya ia mesti berfokus kepada penyelesaian sebenar untuk rakyat iaitu penyelesaian terbaik untuk masalah bangsa Melayu.

Anggota dan pemimpin parti ini mestilah pekerja dan aktivis yang bersedia menggulung lengan baju dan mengotorkan tangan mereka sehingga dapat memberi manfaat kepada rakyat dengan cara yang paling realistik. Mereka mesti menjadi orang yang bertekad dalam mempromosi, menyebar serta melaksanakan dasar yang memberi kesan signifikan kepada masyarakat terutamanya yang kurang bernasib baik. Mereka mestilah mereka yang aktif di Parlimen, DUN, media dan di semua platform yang ada untuk memperjuangkan kepentingan rakyat.

Jawatankuasa Pusat Pejuang tidak boleh berhenti berperanan sebagai Kabinet bayangan. Setiap pemimpin Pejuang harus memantau semua Kementerian untuk memastikan tadbir urus yang baik untuk membantu merumuskan dasar yang terbaik kepada rakyat. Pejuang juga  harus patuh pada prinsip asasnya iaitu promosi terhadap politik bersih dan penolakan penuh terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Pejuang juga mesti menjadi tekanan baru terhadap politik nasional dan yang lebih penting dalam politik Melayu. Pejuang mesti mengakhiri politik Melayu lama yang berpaksikan wang dan rasuah. Ia harus memulakan era baru, sebuah era politik Melayu progresif yang berdasarkan kepada perkhidmatan, aktivisme dan memimpin advokasi dasar-dasar untuk rakyat, bukannya dasar untuk melindungi kaum elitis. Ringkasnya, Pejuang mesti menjadi harapan baru bagi negara, sebuah parti politik baru berbangsa Melayu yang akan memperjuangkan masa depan yang lebih baik untuk negara dan rakyatnya.

Struktur organisasi Pejuang juga haruslah sama sekali berbeza dengan struktur UMNO dan Bersatu. Seperti disebutkan di atas, politik yang melindungi sebahagian elit penguasa yang akhirnya melahirkan politik wang dalam masyarakat Melayu adalah disebabkan oleh struktur organisasi yang membolehkan kuasa tertumpu di tangan Ketua-ketua Bahagian (terutamanya pemimpin yang menguasai anggota akar umbi). Untuk itu, adalah sangat mustahak Pejuang menerapkan struktur organisasi yang sama sekali berbeza dengan struktur UMNO atau Bersatu.

Satu-satunya perbezaan antara UMNO dan Bersatu ialah Bersatu membenarkan wakil Bahagian (bukan ketua bahagian sahaja) untuk memilih Jawatankuasa Pusat dan kepemimpinan tertinggi. Walau bagaimanapun, Ketua Bahagian di kedua-dua pihak tetap menjadi pendorong yang menentukan struktur kuasa dan siapa yang akan mengawal parti. Inilah yang memungkinkan wang, jawatan dan kontrak diberikan kepada Ketua Bahagian.

Inilah juga yang akan menentukan siapa tokoh yang akan dipilih untuk kekal sebagai pemimpin peringkat tertinggi. Wang juga digunakan untuk mereka mencapai posisi tertentu, dengan harapan mereka akan dipilih untuk menjadi calon dalam pilihan raya umum atau negeri, atau untuk mendapatkan faedah lain seperti jawatan. Inilah sebabnya mengapa politik wang terus berkembang baik dalam UMNO dan Bersatu. Mantra Najib Tun Razak yang terkenal, “Cash is King”!

Oleh yang demikian, untuk mengelakkan nasib yang sama seperti Bersatu dan UMNO, Pejuang tidak boleh mencontohi struktur organisasi itu. Tidak boleh ada Bahagian, maka dengan itu tidak ada Ketua Bahagian yang akan terus menjadi ‘panglima perang’, yang akan menentukan arah utama parti walau bertentangan dengan prinsip parti tersebut.

Instead, Pejuang grassroots chapters at the cawangan (branches) level must directly report to the State Committee whom they elected. In turn, and the State Committee will be report to the central leadership who will be elected based on the strength of their activism. As mentioned earlier, the Central Committee must comprise of those who are represent their various niche areas and segments of the society. Only through this new paradigm shift will  Pejuang escape the abyss of patronage-based and money politics.

Sebaliknya, akar umbi Pejuang di cawangan mesti melaporkan secara langsung kepada Jawatankuasa Negeri yang mereka pilih. Seterusnya Jawatankuasa Negeri akan melaporkan kepada kepemimpinan pusat yang akan dipilih berdasarkan kekuatan aktivisme mereka.

Seperti disebutkan di atas, Jawatankuasa Pusat harus terdiri dari mereka yang mewakili pelbagai bidang dan segmen masyarakat mereka. Hanya melalui perubahan paradigma baru ini, Pejuang akan terlepas dari jurang politik yang melindungi sebahagian penguasa elit dan politik wang yang merosakkan.

“No matter what he does, every person on earth plays a central role in the history of the world. And normally he doesn’t know it.” Paulo Coelho

Leave a Reply

Dr. Maszlee Malik adalah mantan Menteri Pendidikan Malaysia dan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan.

Hakcipta Terpelihara © Dr. Maszlee Malik.

Laman web oleh Grocern.